Zmiany w polskim KPO. KE podjęła decyzję
Rada Ministrów przyjęła rewizję KPO 30 kwietnia. W przyjętej rewizji m.in. zastąpiono podatek od samochodów spalinowych systemem dopłat – w bazowej kwocie 30 tys. zł na pojazd – do zakupu samochodów elektrycznych. Program grantowy w ramach KPO ma kosztować 1,5 mld zł i ruszyć jeszcze w tym roku.
Jednocześnie przeniesiono Fundusz Elektromobilności z grantów do pożyczek – ok. 4,9 mld zł; uwolnione środki przeznaczono m.in. na bezpieczeństwo żywności i rolnictwa 4.0 (ok. 2,6 mld zł) oraz na ocieplenie bloków i kamienic (ok. 605 mln zł).
We wtorek Komisja Europejska zaakceptowała przedstawione przez Polskę zmiany. Teraz zgodę na nie muszą jeszcze wyrazić państwa członkowskie UE. Mają na to 4 tygodnie. Zgodnie z wydanym komunikatem Komisji, kwota, jaką otrzyma Polska nie zmieni się, podobnie jak liczba kamieni milowych, które musi spełnić Warszawa. Chodzi o realizację 55 reform i 56 inwestycji.
KPO dla Polski
Pierwszy wniosek Polski o płatność z KPO, na 6,3 mld euro został już zrealizowany, a środki te wpłynęły do budżetu w kwietniu.
Krajowy Plan Odbudowy (KPO) określa cele związane z odbudową i tworzeniem odporności społeczno-gospodarczej Polski po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 oraz służące ich realizacji reformy strukturalne i inwestycje. Stanowi podstawę ubiegania się o wsparcie z europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility – RRF). Horyzont czasowy realizacji programu zamyka się z końcem sierpnia 2026 r.
Krajowy Plan Odbudowy dla Polski to 56 inwestycji i 55 reform. W sumie nasz kraj ma otrzymać 59,8 mld euro (268 mld zł), w tym 25,27 mld euro (113,28 mld zł) w postaci dotacji i 34,54 mld euro (154,81 mld zł) w formie preferencyjnych pożyczek.